Marketing Mix Strategy of Makaroni Asikk In Bengkayang City

Authors

  • Claudius Lisias Shantibhuana Institute
  • Martinus Municipal Policemen Bengkayang Regency
  • Shanti Veronica Br Siahaan Shantibhuana Institute
  • Kristianus Cecep Shantibhuana Institute
  • Erianti Enji Shantibhuana Institute

Keywords:

macaroni, marketing strategy, spicy flavor

Abstract

Makaroni Asikk is a micro, small, and medium enterprises in Bengkayang City which produces macaroni chips product. This study aims to describe the marketing mix done by of Makaroni Asikk in Bengkayang City in order to take customers attention to buy its products. This type of research uses descriptive qualitative research methods by conducting interview with the owner and customer. The type of data used is primary data with data collection techiques with documentation, interviews, and observations. The results showed that macaroni asikk carried out a product strategy, namely flavor variants in the form of sambal matah, original spicy, seaweed, and spicy cheese: the price strategy in one 100 gram package was sold at Rp. 8000 : strategy where it can be purchased online : promotion strategy via social media whatsapp story and word of mouth. The marketing strategy that most attracts consumer interest is the spicy flavor variant and the whatsapp story promotion strategy

References

Anggraeni, V. B., & Iriani, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Produk Tikar Dengan Konsep 4P (Price, Product,

Place, Promotion), Ahp (Analytical Hierarchy Process) Dan Topsis Di Cv. Xyz. Juminten, 2(3), 167–178.

https://doi.org/10.33005/juminten.v2i3.281

Anufia, T. A. dan B. (2019). Instrumen Pengumpulan Data. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong,

, 4(1), 88–100.

Bachtiar, M. L., & Arif Wibowo, M. (2016). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Minat Berkunjung

Kembali Di Objek Wisata Pantai Kabupaten Gunungkidul (Studi Pada Mahasiswa Strata 1 Fakultas Ekonomi

Universitas Negeri Yogyakarta). Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 5(1), 40–49.

Fabiana Meijon Fadul. (2019). Desain Penelitian Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian. 1–11.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.

https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).

Halim, N. R., & Iskandar, D. A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Strategi Promosi Terhadap Minat Beli.

Jurnal Ilmu Dan Riset …, 4(3), 415–424.

http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/2605

Irvanto, O., & Sujana, S. (2020). Pengaruh Desain Produk, Pengetahuan Produk, Dan Kesadaran Merek Terhadap

Minat Beli Produk Eiger. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 8(2), 105–126.

https://doi.org/10.37641/jimkes.v8i2.331

Kuswanto, & Vikaliana, R. (2020). Pengaruh Harga Dan Ulasan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Online.

Jurnal Manajemen Dan Bisnis Equilibrium, 6(2), 195–210. https://doi.org/10.47329/jurnal_mbe.v6i2.431

Maria Sendi, & Vuspitasari, B. K. (2021). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Maria Snack.

Business, Economics and Entrepreneurship, 3(2), 102–106. https://doi.org/10.46229/b.e.e..v3i2.321

Mas, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2019). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price,

Product, Place, Promotion) Pada Pt. Haluan Riau. 5(2), 79–86.

Masbagik, K., Timur, K. L., Jupri, A., Putri, D. C., Rozi, T., & Prasedya, E. S. (2022). Sejarah Makaroni.

Novera Gladis, & Hapsari, V. R. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Di Toko Institut

Shanti Bhuana. Business, Economics and Entrepreneurship, 3(2), 93–101.

https://doi.org/10.46229/b.e.e..v3i2.320

Pujiyanto, H. (2021). Metode Observasi. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(6), 749–754.

https://doi.org/10.47387/jira.v2i6.143

Rahmawati, D. (2019). Pengembahang Pemasaran Produk Roti dan Pastry dengan Bauran Pemasaran 4P di Sari Good

Bakery. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 233–243.

Sefudin, A. (2014). Redefinisi Bauran Pemasaran (Marketing Mix)“4P”Ke“4C.” Journal of Applied Business and

Economics, 1(1), 17–23.

Sihotang, M. K. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk (Studi Kasus

Pada Konsumen Produk Pt.Hni Hpai). Journal Of Management, Accounting, Economic and Business, 01(02),

–413. http://trianglesains.makarioz.org

Soleh, M., Adinugraha, H. H., Masa, D. I., & Covid, P. (2022). Analisis Pengaruh Harga Dan Lokasi Terhadap

Keputusan Pembelian. 5(1), 44–55.

Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). Sejarah Pemasaran Dan Strategi Bauran Pemasaran. Suparyanto Dan Rosad

(2015, 5(3), 248–253.

Suryani, I. (2014). Pemanfaatan media sosial sebagai media pemasaran produk dan potensi Indonesia dalam upaya

mendukung ASEAN community 2015.(Studi Social media marketing pada twitter kemenparekraf ri dan

facebook disparbud provinsi jawa barat). Jurnal Komunikasi, 8(2), 123–138.

Umar Sidiq, M. C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53,

Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan.pdf

Utari, A. A. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Product, Price, Promotion, Place (4p) Untuk Meningkatkan

Penjualan Keripik Bebele. 218120117.

Widjoyo, S. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas

Konsumen Restoran Happy Garden Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 2(1), 1–9.

Yani, A., Arfah, A., & Semmaila, B. (2022). YUME : Journal of Management Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap

Kepuasan Pelanggan Hotel. 5(2), 531–544. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.6546

Downloads

Published

2023-06-09

How to Cite

Claudius Lisias, Martinus, Shanti Veronica Br Siahaan, Kristianus Cecep, & Erianti Enji. (2023). Marketing Mix Strategy of Makaroni Asikk In Bengkayang City. Proceeding ADRI International Conference on Multidisciplinary Research, 1(1), 131–138. Retrieved from https://prosiding.p-adri.or.id/index.php/icadri/article/view/22

Issue

Section

Articles