Marketing Mix Strategy of Makaroni Asikk In Bengkayang City
Keywords:
macaroni, marketing strategy, spicy flavorAbstract
Makaroni Asikk is a micro, small, and medium enterprises in Bengkayang City which produces macaroni chips product. This study aims to describe the marketing mix done by of Makaroni Asikk in Bengkayang City in order to take customers attention to buy its products. This type of research uses descriptive qualitative research methods by conducting interview with the owner and customer. The type of data used is primary data with data collection techiques with documentation, interviews, and observations. The results showed that macaroni asikk carried out a product strategy, namely flavor variants in the form of sambal matah, original spicy, seaweed, and spicy cheese: the price strategy in one 100 gram package was sold at Rp. 8000 : strategy where it can be purchased online : promotion strategy via social media whatsapp story and word of mouth. The marketing strategy that most attracts consumer interest is the spicy flavor variant and the whatsapp story promotion strategyReferences
Anggraeni, V. B., & Iriani, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Produk Tikar Dengan Konsep 4P (Price, Product,
Place, Promotion), Ahp (Analytical Hierarchy Process) Dan Topsis Di Cv. Xyz. Juminten, 2(3), 167–178.
https://doi.org/10.33005/juminten.v2i3.281
Anufia, T. A. dan B. (2019). Instrumen Pengumpulan Data. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong,
, 4(1), 88–100.
Bachtiar, M. L., & Arif Wibowo, M. (2016). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Minat Berkunjung
Kembali Di Objek Wisata Pantai Kabupaten Gunungkidul (Studi Pada Mahasiswa Strata 1 Fakultas Ekonomi
Universitas Negeri Yogyakarta). Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 5(1), 40–49.
Fabiana Meijon Fadul. (2019). Desain Penelitian Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian. 1–11.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.
https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).
Halim, N. R., & Iskandar, D. A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Strategi Promosi Terhadap Minat Beli.
Jurnal Ilmu Dan Riset …, 4(3), 415–424.
http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/2605
Irvanto, O., & Sujana, S. (2020). Pengaruh Desain Produk, Pengetahuan Produk, Dan Kesadaran Merek Terhadap
Minat Beli Produk Eiger. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 8(2), 105–126.
https://doi.org/10.37641/jimkes.v8i2.331
Kuswanto, & Vikaliana, R. (2020). Pengaruh Harga Dan Ulasan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Online.
Jurnal Manajemen Dan Bisnis Equilibrium, 6(2), 195–210. https://doi.org/10.47329/jurnal_mbe.v6i2.431
Maria Sendi, & Vuspitasari, B. K. (2021). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Maria Snack.
Business, Economics and Entrepreneurship, 3(2), 102–106. https://doi.org/10.46229/b.e.e..v3i2.321
Mas, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2019). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price,
Product, Place, Promotion) Pada Pt. Haluan Riau. 5(2), 79–86.
Masbagik, K., Timur, K. L., Jupri, A., Putri, D. C., Rozi, T., & Prasedya, E. S. (2022). Sejarah Makaroni.
Novera Gladis, & Hapsari, V. R. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Di Toko Institut
Shanti Bhuana. Business, Economics and Entrepreneurship, 3(2), 93–101.
https://doi.org/10.46229/b.e.e..v3i2.320
Pujiyanto, H. (2021). Metode Observasi. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(6), 749–754.
https://doi.org/10.47387/jira.v2i6.143
Rahmawati, D. (2019). Pengembahang Pemasaran Produk Roti dan Pastry dengan Bauran Pemasaran 4P di Sari Good
Bakery. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 233–243.
Sefudin, A. (2014). Redefinisi Bauran Pemasaran (Marketing Mix)“4P”Ke“4C.” Journal of Applied Business and
Economics, 1(1), 17–23.
Sihotang, M. K. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk (Studi Kasus
Pada Konsumen Produk Pt.Hni Hpai). Journal Of Management, Accounting, Economic and Business, 01(02),
–413. http://trianglesains.makarioz.org
Soleh, M., Adinugraha, H. H., Masa, D. I., & Covid, P. (2022). Analisis Pengaruh Harga Dan Lokasi Terhadap
Keputusan Pembelian. 5(1), 44–55.
Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). Sejarah Pemasaran Dan Strategi Bauran Pemasaran. Suparyanto Dan Rosad
(2015, 5(3), 248–253.
Suryani, I. (2014). Pemanfaatan media sosial sebagai media pemasaran produk dan potensi Indonesia dalam upaya
mendukung ASEAN community 2015.(Studi Social media marketing pada twitter kemenparekraf ri dan
facebook disparbud provinsi jawa barat). Jurnal Komunikasi, 8(2), 123–138.
Umar Sidiq, M. C. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53,
Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan.pdf
Utari, A. A. (2022). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Product, Price, Promotion, Place (4p) Untuk Meningkatkan
Penjualan Keripik Bebele. 218120117.
Widjoyo, S. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas
Konsumen Restoran Happy Garden Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 2(1), 1–9.
Yani, A., Arfah, A., & Semmaila, B. (2022). YUME : Journal of Management Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap
Kepuasan Pelanggan Hotel. 5(2), 531–544. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.6546
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.